Ympäristötoimilla on kiire, mutta viestintä ontuu
Ilmastonmuutoksen ja ympäristökriisin torjuminen edellyttävät valtavia muutoksia yhteiskunnalta. Fossiilisten polttoaineiden poistaminen energian tuotannosta, elintarviketuotannon kestäväksi tekeminen, metsien, vesistöjen ja elinympäristöjen elinvoimaisuuden palauttaminen, ovat kaikki kriittisiä toimia, mutta käyttämämme viestintämenetelmät näiden muutosten motivoimiseksi, eivät ole toimineet.
Tutkimukset viittaavat yhä enemmän siihen, että muutoksen edistäminen pelon kautta ei toimi, vaan voi olla haitallista. Pelottelu voi johtaa ahdistaviin ajatuksiin, joka johtaa avuttomuuden tunteeseen tai toisaalta ongelman välttämiseen ja kieltämiseen. Pahimmillaan masennukseen, siis sekä sosiaalisen kestävyyden että ekologisen kestävyyden kannalta mahdottomaan tilanteeseen.
Tarinat sytyttävät toimimaan
Koulutuksessa, uutisissa, yritysviestinnässä ja kaunokirjallisuudessa visionääriset tarinat jotka, keskittyvät ratkaisujen löytämiseen ja myönteisiin tuloksiin, ja joissa on positiivisia roolimalleja, innostavat todennäköisemmin toimimaan ongelmien ratkaisemiseksi. Mikä tärkeintä, koska kuulijat tunnistavat tarinan merkityksellisyyden, tarinat voivat auttaa kuulijoita näkemään asioita uudella tavalla ja muuttamaan mieltään. Samoin tunteilla on iso vaikutus päätöksentekoon. Emotionaaliset tarinat voivat innostaa toimintaan – Tässä pelkät faktat onnistuvat harvoin. Myös tiedeyhteisö, joka perinteisesti on vierastanut tarinankerronnan keinojen käyttämistä, on pikkuhiljaa heräämässä tarinoiden vaikuttavuuteen viestinnässä.
Tarina on yksi voimakkaimmista työkaluista, kun haluat tehdä vaikutuksen ja jäädä mieleen
Me ihmiset olemme kertoneet tarinoita tuhansia vuosia. Olemme piirtäneet tarinoita luolien seiniin. Jakaneet tarinoita suullisesti ja siirtäneet niiden avulla tärkeää tietoa sukupolvelta toiselle.
Media on saattanut muuttua, mutta perustotuus pysyy. Meidän aivomme on viritetty kuuntelemaan tarinoita. Tarinat merkitsevät tänä päivänä enemmän kuin koskaan.
Minulla on unelma…
Ihmiskunta on koko historiansa seurannut – ja janonnut visionäärisiä johtajia, jotka osaavat kertoa tarinaa yhteisestä matkasta kohti parempaa tulevaisuutta. Tarvitsemme nyt näitä tarinankertojia enemmän kuin koskaan. Tarvitsemme yrityksiä, kuntia, tutkijoita, politikkoja, kouluja, opettajia ja aktivisteja kertomaan tätä uutta tarinaa.
”Minulla on unelma, että opimme ihmiskuntana kertomaan uutta tarinaa, jonka avulla löydämme yhdessä hyvän elämän avaimet maapallolla.”
Miisa Helenius
Tarinankerronta on taito, jonka voi oppia
Donald Miller amerikkalainen kirjailija ja StroryBrand yhtiön toimitusjohtaja on sanonut, että uhka, haaste, ongelma on tarinassa on kuin suola leivässä. Sitä tarvitaan, mutta jos sitä on liikaa, leipä alkaa maistua pahalta. Olen kerännyt alla olevaan esitykseen muita nykyisessä ilmasto- ja ympäristöviestinnässä toistuvia virheitä sekä niitä tasapainottavia ratkaisuja.
Ympäristökriisi ratkaistaan yksi tarina kerrallaan by miisa.helenius